Bibliotheek Landegem versus Fnac Gent

Mijn bijzonder charismatische, maar – in mijn ogen – wereldvreemde muziekleraar kwam in de pauze van zijn les naar me toe en vroeg:

“Jij die lesgeeft in een bibliotheekschool, jij moet me eens uitleggen waarom ik in Fnac Gent altijd de cd’s vind die ik zoek en in de bibliotheek van Landegem nooit.”

Ik dacht eerst dat hij het over de catalogus had, maar, zo zei hij, die raadpleegt hij per definitie níet. Het ging hem over de manier waarop de cd’s geplaatst zijn. Als voorbeeld gaf hij te kennen dat het niet gepermitteerd is dat in Landegem bij Zang – Italië zowel een opera van Verdi als het Stabat Mater van Rossini te vinden is. Eerlijk gezegd, voor mij ís dat allebei zang uit Italië, maar laat het me eens nader onderzoeken.

Op de website van het VCOB (Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken) kun je alles lezen over de Open Vlacc muziekclassificatie. Dat is volgens hen “een eenvoudige en evenwichtige classificatie voor muziekmaterialen, die ook als plaatsingsschema kan worden aangewend. De classificatie bestaat uit hoofdrubrieken (bv. K Klassiek) en subrubrieken (K1 Orkest).”

Om volledig te zijn:

K Klassieke muziek
K1 Orkest
K2 Orkest met solo-instrumenten
K3 Kamermuziek
K4 Solo-instrumenten
K5 Opera en operette
K6 Koorwerken
K7 Liederen
K8 Oude muziek
K9 Verzamelingen

In het document Vlaamse muziekclassificatie: definities en voorbeelden wordt het schema grondig gedocumenteerd (wat hoort onder welke rubriek) en staat meer uitleg over het waarom en hoe. Ik lees daar:

“Er is gekozen voor een nieuwe aanpak, met een stevige vereenvoudiging, een rubricering met een letter-cijfer combinatie en een gebruiksvriendelijk concept (parallellen met de grote rubrieken in een winkel).”

Verder heb je ook de Open Vlacc muziekgenres die de inhoudelijke ontsluiting van de classificatie verfijnen. Zijn die in Landegem gebruikt als plaatsingssysteem of is het een ander (de verouderde NBLC indeling?) of een eigen systeem? De Commissaresse wil gerust haar lange jas aantrekken, haar hoge hoed opzetten en het terplekke gaan bestuderen, maar eigenlijk doet het er niet veel toe.

Mijn muziekleraar wil gewoon alle Verdi’s en alle Rossini’s bij elkaar en zich niet moeten inleven in de classificatie van een ‘ander’.
Over het welles en nietes van classificaties is al veel gepalaverd. Zo zegt mijn del.icio.us dat het artikel Ontology is overrated van Clay Shirky tot dusver al door 2016 anderen bewaard is.

Ik heb het hem proberen uitleggen, dat zoeken tussen winkelrekken iets anders is dan zoeken tussen bibliotheekrekken, het verschil tussen search en browse zeg maar. Tevergeefs. Die man heeft daar geen boodschap aan. Hij kan in de bibliotheek van Landegem niet vinden wat hij zoekt. Punt. Ik ben zelfs bijna mijn geduld verloren: “Man, raadpleeg dan toch de cátálógús!”
Maar als hij dat niet wil, is dat zijn recht.

Goed, so be it, search is makkelijker in de collectie van Fnac Gent, maar browse? Ik zal er bij een volgend bezoek op letten, maar als alles in de winkel alfabetisch geplaatst staat, dan komen zo de grasduiners niet aan hun trekken.
Trouwens, Fnac hanteert voor zijn online muziekcatalogus ook een classificatie. Onder de rubriek Klassiek kun je kiezen voor Zang, Nieuwe muziek, Liturgisch, Hedendaags, Recitals-Instrumentaal, Oude muziek of Compilaties.
Wel, daar schort ook wel een en ander aan, me dunkt.
Ik ga hier nu niet zwaaien met begrippen als “eenheid van verdeling”, maar als ik de hunne vergelijk met de – in mijn ogen zeer verdienstelijke – Vlaamse muziekclassificatie, dan wordt de zaak Bibliotheek Landegem versus Fnac Gent in het voordeel van eerstgenoemde beslist.

Tot zover deze zitting. Benadeelde partijen en misnoegde muziekleraren kunnen hoger beroep aantekenen.

1 bewijs voor “Bibliotheek Landegem versus Fnac Gent”

  1. Johan zegt:

    Bij het opstellen van de classificatie zijn we erop uitgekomen dat men in kleine bibliotheken (Landegem?) zich wat de plaatsing betreft beter beperkt tot de hoofdrubrieken (klassiek, populair, jazz etc., wereldmuziek en film) en dat men dan alles daaronder alfabetisch plaatst. De subrubrieken zijn een inhoudelijke verdieping die zich ook verderzet in de muziekgenres.

Lever bewijs